FORMAT SMS

Proses Tambah Nilai
=============== 
Cara Tambah Nilai
Format 1: Kodnilai[Jarak]Nopelanggan
Format 2: Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh 1: C10 0139876543
Contoh 2: C10.0139876543.1234

Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Output Berjaya: Nombor Transaksi, Status, Nombor Siri, Kos Dikenakan, Baki Semasa
Contoh: Trx #123456, Berjaya, Sn/Ref:123456789abcde, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
Output Gagal: Nombor Transaksi, Status, Sebab Gagal
Contoh: Trx #123456, Gagal, Invalid Status
Tindakan: Semak Nombor Pelanggan, Cuba Semula Hingga Berjaya
Pantang Larang: Elakkan Topup Nombor Yang Sama Dalam Tempoh Kurang 10 Minit 

Cara Tambah Nilai Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Untuk Kali Ke-2 @ Seterusnya Pada Hari Sama
Format: Kodnilai[Titik]Bil.Transaksi[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh: C10.2.0139876543.1234

Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Nota: Nombor 2 Untuk Tambah Nilai Kali Ke Dua Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Pada Hari Yang Sama. Untuk Kali Ke-3, Tukar Nombor 2 Kepada 3 Dan Seterusnya. 

Kod Tambah Nilai
Celcom Airtime Share (C3 - Rm3.25) Celcom: C5, C6, C7, C8, C9, C10, C11, C12, C13, C14, C15, C16, C20, C25, C30, C35, C40, C45, C50, C100 & C200
CP5 & CP10
Huruf C Mewakili Celcom, Angka Mewakili Jumlah. CP mewakili Celcom Pin.
Maxis: M3, M4, M5, M6, M7, M8, M9, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M20, M25, M30, M35, M40, M45, M50, M60 & M100
Huruf M Mewakili Maxis, Angka Mewakili Jumlah.
HoTTiket : HT15 (bergantung pada stok)
Digi: D5 @ DP5, DP10 & DP30
Huruf D Mewakili Digi, Angka Mewakili Jumlah. DP Mewakili Digi Pin
ITalk: IT10 (bergantung pada stok)
Huruf IT Mewakili ITalk, Angka Mewakili Jumlah.
***Jika topup CP, DP atau Hot Tiket kepada pelanggan. Pastikan anda memberi no pin yg anda dapat dari server kepada pelanggan. Ini kerana server tidak menghantar pin kepada pelanggan anda.***
Cara Tambah Nilai Berganda
Format:
Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Koma]Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh:
C5.0139876543,M3.0129876543.1234

Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Output Berjaya: Nombor Transaksi, Status, Nombor Siri, Kos Dikenakan, Baki Semasa
Contoh: Trx #123456, Berjaya/Success, Sn/Ref:123456789abcde, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
Output Gagal: Nombor Transaksi, Status, Sebab Gagal
Contoh: Trx #123456, Gagal, Invalid Status
Tindakan: Semak Nombor Pelanggan, Cuba Semula Hingga Berjaya
Pantang Larang: Sama Seperti Di Atas
Tambahan: Jangan Topup Nombor Yang Sama Dalam Satu Sms 
========================================================================
Aturan Akaun Sendiri
Daftar Id Yahoo! Messenger (YM)
Format: TYM[Titik]Id Ym[Titik]Pin
Contoh: TYM.abu.1234
Caj Server: RM0.01
Selepas Itu Add YM Server yang tersenarai di sebelah kanan web.
* Bagi Ahli Yang Mempunyai Masalah atau GAGAL Untuk Mendaftar Yahoo! Messenger, Sila Hubungi Careline. Caj RM5 dikenakan untuk pendaftaran.
* Semua Format Transaksi Adalah Sama Antara Sms & YM.
* Tiada Caj Dikenakan Untuk Semua Transaksi Menggunakan YM, Kecuali Transaksi Daftar 
Daftar No Telefon Bimbit Lain
Format: TNO[Titik]Notelefon[Titik]Pin
Contoh: TNO.0129685727.1234
Caj Server: RM5.00 
Hapus No Telefon Sedia Ada
Format: HNO[Titik]NoTelefon[Titik]Pin
Contoh: HNO.0129685727.1234
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj) 
Hapus Id Yahoo! Messenger (YM) Sedia Ada
Format: HYM[Titik]IDYahoo[Titik]Pin
Contoh: HYM.aweks_kiut.1234
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj) 
Tukar Penama Akaun
Keterangan Menukar Nama Yang Didaftarkan Pada Akaun Ezreload. Sebagai Contoh, Nama Asal Ahmad, Hendak Ditukar Kepada Nama Fiza.
Format: UN[Titik]Nama[Titik]Pin
Contoh: UN.Fiza.1234
Caj Server: RM1.00 
Tukar Nombor Pin
Format: GP[Titik]Pin Semasa[Titik]Pin Baru
Contoh: GP.1234.5678
Caj Server: Rm0.50 
========================================================================
Maklumat Akaun / Laporan Harian
Dapatkan No Id, Semak Baki Semasa (Modal Jualan) & Semak Baki Belum Tukar (Unclaim Komisyen)
Taip: BAKI
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj)
Output: Nombor Id, Baki Semasa (Modal Jualan), Baki Belum Tukar (Unclaim Komisin)
Contoh: Id Z001006, Baki Rm99.500, Unclaim Komisin Rm141.500 
Laporan Jualan Mengikut Tarikh
Format: LAP[Titik]Tarikh Mengikut Format ddmm
Contoh: LAP.3006
Caj Server: RM0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Laporan Mengikut Bilangan Transaksi, YM Tiada Caj)
Output: Transaksi, Kos, Waktu, Status
Contoh: C10.0148186582, Rm9.500, 17:54, Berjaya

Rekod Transaksi Terperinci Mengikut Tarikh
Format: REK[Titik]Tarikh Mengikut Format ddmm
Contoh: REK.3006
Caj Server: RM0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Laporan Mengikut Bilangan Transaksi, YM Tiada Caj)
Output: Waktu, Amaun, Perkara
Contoh:
12:45:50, -100.000, Transfer Ke Z001006 (Pindahan Rm100 Ke Id-Z001006)
14:23:11, 500.000, Cimb (Tambah Modal Melalui Cimb) 
========================================================================
Transaksi Jualan
Proses Tambah Modal
SILA RUJUK DI SINI >> 
========================================================================
Pengurusan Upline/Downline

Daftar Akaun Downline Baru
Kod
Am: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
Fr: First-Retailer
Sr: Second-Retailer
Tr: Third-Retailer
Format: Daftar*Nama*Alamat*No H/P*Kod Level*Pin
Contoh: Daftar*Ahmad*Kajang*0192817661*D*1234

Caj Server: RM10.00
Larangan: Tidak Dibenarkan Menggunakan Yahoo! Messenger (YM) Untuk Membuat Pendaftaran Downline. Sabit Kesalahan Denda RM30 Setiap Pendaftaran.
Catatan: Kenakan Yuran Pendaftaran Berpatutan Kepada Bakal Ahli Yang Ingin Didaftarkan. Tentukan Amaun Untuk Setiap Level Mengikut Citarasa Anda, Asalkan Melebihi Caj Rm10.00 Yang Dikenakan Kepada Anda Sewaktu Menjalankan Transaksi Ini.
Nota: Level Third-Retailer Tiada Akses Menggunakan Fungsi Ini 
Pindahan Modal Ke Akaun Upline/Downline
Format 1: TRANS[Titik]Id[Titik]Amaun X 1000[Titik]Pin
Contoh 1: TRANS.Z001006.100000.1234
Format 2: TRANS[Titik]No. Tel.[Titik]Amaun X 1000[Titik]Pin
Contoh 2: TRANS.0148186582.100000.1234

Catatan: Amaun Dibaca Tanpa Titik Perpuluhan, Dengan Tiga (3) Angka Sen
Contoh: Rm123.45 Ditaip 123450
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Output: Kedua-Dua Pihak Dihantar Laporan Semasa 
Semak Butiran Akaun Upline/Downline
Format: SD[Titik]Id Downline Yang Ingin Diperiksa
Contoh: SD.Z001006
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Output: Nama, Id, Level, Baki Semasa
Contoh: Muhammad, Id-Z001006, Level R, Baki Rm23.795 
Senarai Downline
Taip: LDL
Caj Server: Rm0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Senarai Mengikut Bilangan Downline, Ym Tiada Caj)
Output: Id, Nama, Level, Baki
Contoh: Z001006, Razif, A, 13.490 
Ubah Level Downline
Format: UL[Titik]Id[Titik]Kod[Titik]Pin
Kod
Am: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
Fr: First-Retailer
Sr: Second-Retailer
Tr: Third-Retailer
Contoh: UL.Z001006.A.1234
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Catatan: Kedua-Dua Pihak Akan Terima Laporan 
Kutip Komisen Overiding Jualan Downline
Format: Tukar[Titik]All
Contoh: Tukar.All
Caj Server: Rm0.02 (Ym Tiada Caj)
Catatan: Kesemua Baki Belum Tukar Akan Ditukarkan Kepada Baki Semasa (Modal Jualan) 
Sekat Transaksi Downline
Format: NA[Titik]Id[Titik]Pin
Contoh: NA.Z001006.1234
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Catatan: Kedua-Dua Pihak Akan Terima Laporan 
========================================================================
Penting:
Setiap Transaksi Mesti Dihantar Ke Server. Bagi Tujuan Penjimatan Kos Anda Sebagai Penjual, Ketiga-Tiga Rangkaian Celcom, Maxis Dan Digi Disediakan :

Lihat disebelah kanan web untuk senarai SERVER.
(atau untuk dapatkan senarai server terkini, Taip CENTER hantar ke server)
* Untuk Dapatkan Semua No Server, Sms/YM Center Ke Server. Set Nombor Yang Sama Rangkaian Dengan Anda Sebagai 8pax/Teman20 Atau Activ10 Atau Fnf. Hantar Setiap Transaksi Ke Nombor Server Mengikut Rangkaian Anda Selaku Penjual, Bukan Mengikut Rangkaian Pembeli.

No comments:

Post a Comment